lördag 14 november 2009

Uppskattning och tillit måste förtjänas

Att vara lärare är inte bara ett yrke vilket som helst, utan ett yrke där man måste förtjäna uppskattning och tillit för att kunna göra ett bra arbete. Bakgrunden till detta är att föräldrarna skickar det käraste de har, sina barn, till skolan. En miljö som kan vara stimulerande för eleverna, men också kan bli en plåga för andra elever.

Den fasta punkten i elevernas skoltillvaro är just läraren/mentorn som måste stå upp för “sina elever”, elever som han anförtrotts genom en uttalad lag för studier i grundskolan.

Det som jag hittills berört är nivåer som är underliggande det pedagogiska arbetet. Dessa aspekter är i den allmänna debatten outtalade och berörs nästan aldrig i skoldiskussionen. Kommer man ihåg Abraham Maslows behovstrappa (1943) så förstår man att flera grundläggande behov måste vara infriade innan man kan tillgodogöra sig undervisning och självutveckling i skolan eller annorstädes.
De fem behoven är enligt Maslow

  1. kroppsliga behov
  2. behov av trygghet
  3. behov av gemenskap och tillgivenhet
  4. behov av uppskattning

Maslow Maslows teori är inte vetenskapligt belagd och därför kritiserad. Den är dock historiskt viktig och vanligt förekommande inom motivationspsykologin då den inför grundläggande begrepp om hierarkisk och individuell motivation.

Vi som arbetar i skolan känner dock väl igen oss i Maslows teori. Vi har allt oftare allmänmänskliga spörsmål att hantera i skolan, som mobbningstendenser, svårigheter i skolan, gruppåverkan olika trender både positiva och destruktiva, svaga självbilder m m. hos eleverna, alltså psykologiska aspekter, av olika slag som kan uppstå bland människor.

Vi lärare måste verka utifrån en egen mogen, trygg plattform och med  en stor portion självkunskap för att vi i skolan ska kunna göra ett gott arbete bland eleverna. Mycket av det som kan hända i en skola kan lättare hanteras om man dessutom har föräldrarnas stöd och elevernas förtroende.
De här sakerna har läraren sällan med sig från sin utbildning utan detta är egenskaper man måste förvärva i arbetet. I ett föränderligt samhälle måste pedagogen arbeta annorlunda mot skolans gamla traditioner. Jag menar att läraren liksom eleverna måste utveckla sig konstant för ökad självkännedom som då blir ett gott stöd i arbetet. Lärarens farligaste “fiende” är stagnation och en övertro på “att man klarar sig” på sin gamla lärarutbildning arbetslivet ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.